Projekt edukacyjny

Mądry i silny nie pali

Opracowanie:

mgr Alina Wolańska - Kuna

mgr Marta Gajowczyk

mgr Maria Ryłko

Czas trwania: 15 - 29 listopada 2004 r.

Cele:

Ogólne:

•  uświadomienie uczniom szkodliwości palenia tytoniu

•  uchronienie młodzieży przed inicjacją tytoniową lub jej opóźnienie

Szczegółowe:

Uczeń:

•  wie, że palenie szkodzi zdrowiu

•  wyjaśni, jakie mogą być skutki palenia tytoniu

•  dokona świadomego wyboru i powie "nie"

•  wyjaśni, dlaczego młodzież jest szczególnie narażona na emisję szkodliwych produktów palenia

•  wymieni skutki szkodliwego działania dymu papierosowego na otoczenie

•  współdziała w zespole

•  wyszukuje i selekcjonuje informacje

 

Edukacje

Treści nauczania, zadania

Kształcone kompetencje

j. polski

•  Redagowanie krótkich haseł do ulotki na temat walki z nikotynizmem

•  Przygotowanie scenek na temat szkodliwości palenia papierosów (minidrama)

Korzystanie z różnych źródeł informacji

Formułowanie wypowiedzi pisemnej

Ekspresja twórcza

matematyka

•  Rozwiązywanie zadań dotyczących zdrowia

Liczenie

informatyka

•  Opracowanie graficzne i wydruk ulotek z wykorzystaniem haseł opracowanych na j. polskim

Wykorzystanie poznanych technik komputerowych

plastyka

•  Wykonanie transparentów promujących walkę z nałogiem tytoniowym

•  Wykonanie kartki do kalendarza 18 listopada - Dzień Rzucania Palenia

Łączenie różnych technik plastycznych

Estetyka wykonanych prac

lekcja wychowawcza

•  Pogadanki (wychowawcy, pielęgniarka szkolna), kształcenie asertywności

•  Przedstawienie zasad konkursu "Klasa bez papierosa" (inf. w bibliotece szkolnej)

•  Oglądanie filmów na temat szkodliwości palenia papierosów

•  Przygotowanie informacji tworzących dekoracje podczas prezentacji projektu (m. in. co to jest nałóg, kto to jest palacz bierny)

Korzystanie z różnych źródeł informacji

biologia

•  Poznanie wpływu palenia papierosów na organizm człowieka

Korzystanie z różnych źródeł informacji

warsztaty teatralne

•  Przygotowanie przedstawień: "Kraina palaczy", "O kocie, co palił fajkę"

Ekspresja twórcza

Biblioteka

(odpowiedzialne:

A. Wolańska - Kuna M. Gajowczyk)

•  Zorganizowanie bazy informacji na temat nikotynizmu

Korzystanie z różnych źródeł informacji

Prezentacja projektu : 29 listopada 2004 r. (poniedziałek) 10.00 - 12.00

 Sala gimnastyczna: dekoracje: informacje m. in. co to jest nałóg, ulotki przygotowane przez poszczególne klasy, hasła na temat nikotynizmu przygotowane w poprzednim roku szkolnym

Przebieg spotkania:

10.00 - Powitanie

10.10 - Prezentacja scenek na temat szkodliwości palenia papierosów

10.30 - Prezentacja przedstawienia "Kraina Palaczy"

11.00 - Prezentacja transparentów przygotowanych przez poszczególne klasy

11.15- Zaproszenie do biblioteki do obejrzenia bazy informacji na temat nikotynizmu

11.20 - Prezentacja ulotek przygotowanych przez poszczególne klasy

11.30 - Prezentacja przedstawienia "O kocie, co palił fajkę"

11.45 - Rozstrzygnięcie konkursu "Klasa bez papierosa"

12.00 - Zakończenie

 

PROJEKT EDUKACYJNY

POLSKA NIEPODLEGŁA

Opracowanie:

MARIA RYŁKO, ALINA WOLAŃSKA, KRZYSZTOF ZAJBERT

CZAS TRWANIA: 15.10.2003 r. - 5.11.2003 r.

PREZENTACJA: 6.11.2003 r.

CELE:

•  Kształcenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji i prezentowania zebranych materiałów

•  Kształcenie u uczniów uczuć patriotycznych, szacunku dla narodu i ojczyzny

•  Pogłębianie i utrwalanie wiadomości na temat odzyskania niepodległości

•  Stworzenie odpowiednich warunków i nastroju do właściwego odbioru tak ważnego wydarzenia historycznego, głębszych wewnętrznych przeżyć oraz przeniesienia się bliżej tamtych lat

EDUKACJA

KLASA

ODPOWIEDZIALNI

TREŚCI NAUCZANIA; ZADANIA

KSZTAŁCONE KOMPETENCJE

Język polski

I A, I B

 

 

 

II A, II B

 

 

 

 

 

 

III

nauczyciele przedmiotu

•  Wtedy dzwonił "Zygmunt". Ustanowienie władzy polskiej w Krakowie

•  Pieśni legionowe i patriotyczne. Praca nad artykułem z prasy dotyczącym rocznicy odzyskania niepodległości

•  Postać marszałka Piłsudskiego. Oglądanie i omawianie archiwalnych fotografii, artykułów z prasy

•  Kształcenie poczucia dumy z przynależności do narodu polskiego

•  Kształcenie postawy patriotycznej, umiłowania ojczyzny

 

•  Kształcenie umiejętności posługiwania się encyklopedią, słownikami

Historia

II A, II B

 

 

 

 

III

nauczyciel przedmiotu

 

 

•  Omówienie znaczenia wydarzeń z 11 listopada 1918 r. dla procesu dziejowego Polski

•  Wykonanie okolicznościowego albumu poświęconego Świętu Odzyskania Niepodległości i roli Józefa Piłsudskiego w walce o niezawisłość ojczyzny

•  Rozumienie znaczenia odzyskania niepodległości

 

•  Kształcenie uczuć i postaw patriotycznych

 

•  Kształtowanie umiejętności gromadzenia i porządkowania informacji

•  Kształtowanie umiejętności pracy z różnymi źródłami historycznymi

Muzyka

I A, I B

 

 

 

 

 

 

 

II A, II B

nauczyciel przedmiotu

•  Bezcenne pamiątki historii - pieśni walki o niepodległą Polskę. Przedwojenne polskie piosenki wysławiające męstwo i odwagę polskich żołnierzy

•  Pieśni Legionów Polskich , utworzonych podczas pierwszej wojny światowej. Ulubione pieśni Wojska Polskiego w dwudziestoleciu międzywojennym

•  Kształtowanie uczuć patriotycznych

•  Rozumienie znaczenia odzyskania niepodległości poprzez treści zawarte w utworach muzycznych

Biblioteka

 

Alina Wolańska

•  Ta, co nie zginęła. Poszukiwanie, korzystanie i eksponowanie informacji zawartych w księgozbiorze biblioteki szkolnej, bibliotek publicznych, biblioteczek domowych uczniów i Internecie

•  Kształtowanie uczuć patriotycznych

•  Rozumienie pojęcia niepodległość

•  Kształcenie umiejętności wyszukiwania, korzystania i eksponowania informacji

Lekcje wychowawcze

I A

 

 

II B

 

 

 

 

III

wychowawcy klas

•  Święta państwowe i rocznice - symbole narodowe

•  Tradycja narodowa. Symbole narodowe. Znaczenie świąt państwowych i rocznic

•  Symbole narodowe. Znaczenie rocznicy odzyskania niepodległości

•  Kształcenie u uczniów uczuć patriotycznych

•  Prezentacja zebranych materiałów

•  Kształtowanie postawy patriotycznej

•  Co w społeczeństwie oznacza patriotyzm?

•  Kształtowanie szacunku dla wydarzeń historycznych w naszym kraju

Koło recytatorskie

 

Krzysztof Zajbert

•  Przygotowanie recytacji wierszy i tekstów prozatorskich związanych z rocznicą odzyskania niepodległości

•  Piękne wygłaszanie tekstów

SPOSOBY PREZENTACJI:

•  Wystrój pomieszczenia:

•  wyeksponowane symbole narodowe: flaga, godło

•  spotkanie przy stołach przykrytych białymi obrusami, białe i czerwone zapalone świece, białe kubeczki na czerwonych serwetkach, termosy z herbatą

Ekspozycja biblioteczna:

•  Pogadanka na temat faktów historycznych dotyczących czasów zaborów, odzyskania niepodległości, pierwszych lat wolnej Polski, na temat symboli narodowych oraz pamiątki rodzinnej "Dziesięciolecie Polski Odrodzonej. Księga pamiątkowa 1918 - 1928"

•  Wystawa książek dotyczących tego okresu (teksty źródłowe, książki historyczne, zdjęcia, mapy, ilustracje)

•  Teczka zawierająca wydruk stron internetowych na temat odzyskania niepodległości, symboli narodowych

•  Sztalugi z wyeksponowanym zdjęciem i przemówieniem Józefa Piłsudskiego, przykładami wierszy dotyczących tęsknoty Polaków za wolną ojczyzną, historią symboli narodowych

Nastrojowa poezja i muzyka

•  Wiązanka pieśni i wierszy patriotycznych oraz tekstów publicystycznych, przemówień, rozkazów związanych z 11 listopada 1918 r.

.Gawęda p. Kazimierza Gapskiego:

•  wspomnienia z lat szkolnych

•  recytowanie wierszy napisanych przez siebie

•  przebyty szlak bojowy

•  ordery i odznaczenia

 

Projekt edukacyjny dla kl. III gimnazjum Osiem wieków naszego miasta