Projekt edukacyjny
Mądry i silny nie pali
Opracowanie:
mgr Alina Wolańska - Kuna
mgr Marta Gajowczyk
mgr Maria Ryłko
Czas trwania: 15 - 29 listopada 2004 r.
Cele:
Ogólne:
uświadomienie uczniom szkodliwości palenia tytoniu
uchronienie młodzieży przed inicjacją tytoniową lub jej opóźnienie
Szczegółowe:
Uczeń:
wie, że palenie szkodzi zdrowiu
wyjaśni, jakie mogą być skutki palenia tytoniu
dokona świadomego wyboru i powie "nie"
wyjaśni, dlaczego młodzież jest szczególnie narażona na emisję szkodliwych produktów palenia
wymieni skutki szkodliwego działania dymu papierosowego na otoczenie
współdziała w zespole
wyszukuje i selekcjonuje informacje
Edukacje |
Treści nauczania, zadania |
Kształcone kompetencje |
j. polski |
Redagowanie krótkich haseł do ulotki na temat walki z nikotynizmem
Przygotowanie scenek na temat szkodliwości palenia papierosów (minidrama) |
Korzystanie z różnych źródeł informacji
Formułowanie wypowiedzi pisemnej
Ekspresja twórcza |
matematyka |
Rozwiązywanie zadań dotyczących zdrowia |
Liczenie |
informatyka |
Opracowanie graficzne i wydruk ulotek z wykorzystaniem haseł opracowanych na j. polskim |
Wykorzystanie poznanych technik komputerowych |
plastyka |
Wykonanie transparentów promujących walkę z nałogiem tytoniowym
Wykonanie kartki do kalendarza 18 listopada - Dzień Rzucania Palenia |
Łączenie różnych technik plastycznych
Estetyka wykonanych prac |
lekcja wychowawcza |
Pogadanki (wychowawcy, pielęgniarka szkolna), kształcenie asertywności
Przedstawienie zasad konkursu "Klasa bez papierosa" (inf. w bibliotece szkolnej)
Oglądanie filmów na temat szkodliwości palenia papierosów
Przygotowanie informacji tworzących dekoracje podczas prezentacji projektu (m. in. co to jest nałóg, kto to jest palacz bierny) |
Korzystanie z różnych źródeł informacji |
biologia |
Poznanie wpływu palenia papierosów na organizm człowieka |
Korzystanie z różnych źródeł informacji |
warsztaty teatralne |
Przygotowanie przedstawień: "Kraina palaczy", "O kocie, co palił fajkę" |
Ekspresja twórcza |
Biblioteka
(odpowiedzialne:
A. Wolańska - Kuna M. Gajowczyk) |
Zorganizowanie bazy informacji na temat nikotynizmu |
Korzystanie z różnych źródeł informacji |
Prezentacja projektu : 29 listopada 2004 r. (poniedziałek) 10.00 - 12.00
Sala gimnastyczna: dekoracje: informacje m. in. co to jest nałóg, ulotki przygotowane przez poszczególne klasy, hasła na temat nikotynizmu przygotowane w poprzednim roku szkolnym
Przebieg spotkania:
10.00 - Powitanie
10.10 - Prezentacja scenek na temat szkodliwości palenia papierosów
10.30 - Prezentacja przedstawienia "Kraina Palaczy"
11.00 - Prezentacja transparentów przygotowanych przez poszczególne klasy
11.15- Zaproszenie do biblioteki do obejrzenia bazy informacji na temat nikotynizmu
11.20 - Prezentacja ulotek przygotowanych przez poszczególne klasy
11.30 - Prezentacja przedstawienia "O kocie, co palił fajkę"
11.45 - Rozstrzygnięcie konkursu "Klasa bez papierosa"
12.00 - Zakończenie
PROJEKT EDUKACYJNY
POLSKA NIEPODLEGŁA
Opracowanie:
MARIA RYŁKO, ALINA WOLAŃSKA, KRZYSZTOF ZAJBERT
CZAS TRWANIA: 15.10.2003 r. - 5.11.2003 r.
PREZENTACJA: 6.11.2003 r.
CELE:
Kształcenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji i prezentowania zebranych materiałów
Kształcenie u uczniów uczuć patriotycznych, szacunku dla narodu i ojczyzny
Pogłębianie i utrwalanie wiadomości na temat odzyskania niepodległości
Stworzenie odpowiednich warunków i nastroju do właściwego odbioru tak ważnego wydarzenia historycznego, głębszych wewnętrznych przeżyć oraz przeniesienia się bliżej tamtych lat
EDUKACJA |
KLASA |
ODPOWIEDZIALNI |
TREŚCI NAUCZANIA; ZADANIA |
KSZTAŁCONE KOMPETENCJE |
Język polski |
I A, I B
II A, II B
III |
nauczyciele przedmiotu |
Wtedy dzwonił "Zygmunt". Ustanowienie władzy polskiej w Krakowie
Pieśni legionowe i patriotyczne. Praca nad artykułem z prasy dotyczącym rocznicy odzyskania niepodległości
Postać marszałka Piłsudskiego. Oglądanie i omawianie archiwalnych fotografii, artykułów z prasy |
Kształcenie poczucia dumy z przynależności do narodu polskiego
Kształcenie postawy patriotycznej, umiłowania ojczyzny
Kształcenie umiejętności posługiwania się encyklopedią, słownikami |
Historia |
II A, II B
III |
nauczyciel przedmiotu
|
Omówienie znaczenia wydarzeń z 11 listopada 1918 r. dla procesu dziejowego Polski
Wykonanie okolicznościowego albumu poświęconego Świętu Odzyskania Niepodległości i roli Józefa Piłsudskiego w walce o niezawisłość ojczyzny |
Rozumienie znaczenia odzyskania niepodległości
Kształcenie uczuć i postaw patriotycznych
Kształtowanie umiejętności gromadzenia i porządkowania informacji
Kształtowanie umiejętności pracy z różnymi źródłami historycznymi |
Muzyka |
I A, I B
II A, II B |
nauczyciel przedmiotu |
Bezcenne pamiątki historii - pieśni walki o niepodległą Polskę. Przedwojenne polskie piosenki wysławiające męstwo i odwagę polskich żołnierzy
Pieśni Legionów Polskich , utworzonych podczas pierwszej wojny światowej. Ulubione pieśni Wojska Polskiego w dwudziestoleciu międzywojennym |
Kształtowanie uczuć patriotycznych
Rozumienie znaczenia odzyskania niepodległości poprzez treści zawarte w utworach muzycznych |
Biblioteka |
|
Alina Wolańska |
Ta, co nie zginęła. Poszukiwanie, korzystanie i eksponowanie informacji zawartych w księgozbiorze biblioteki szkolnej, bibliotek publicznych, biblioteczek domowych uczniów i Internecie |
Kształtowanie uczuć patriotycznych
Rozumienie pojęcia niepodległość
Kształcenie umiejętności wyszukiwania, korzystania i eksponowania informacji |
Lekcje wychowawcze |
I A
II B
III |
wychowawcy klas |
Święta państwowe i rocznice - symbole narodowe
Tradycja narodowa. Symbole narodowe. Znaczenie świąt państwowych i rocznic
Symbole narodowe. Znaczenie rocznicy odzyskania niepodległości |
Kształcenie u uczniów uczuć patriotycznych
Prezentacja zebranych materiałów
Kształtowanie postawy patriotycznej
Co w społeczeństwie oznacza patriotyzm?
Kształtowanie szacunku dla wydarzeń historycznych w naszym kraju |
Koło recytatorskie |
|
Krzysztof Zajbert |
Przygotowanie recytacji wierszy i tekstów prozatorskich związanych z rocznicą odzyskania niepodległości |
Piękne wygłaszanie tekstów |
SPOSOBY PREZENTACJI:
Wystrój pomieszczenia:
wyeksponowane symbole narodowe: flaga, godło
spotkanie przy stołach przykrytych białymi obrusami, białe i czerwone zapalone świece, białe kubeczki na czerwonych serwetkach, termosy z herbatą
Ekspozycja biblioteczna:
Pogadanka na temat faktów historycznych dotyczących czasów zaborów, odzyskania niepodległości, pierwszych lat wolnej Polski, na temat symboli narodowych oraz pamiątki rodzinnej "Dziesięciolecie Polski Odrodzonej. Księga pamiątkowa 1918 - 1928"
Wystawa książek dotyczących tego okresu (teksty źródłowe, książki historyczne, zdjęcia, mapy, ilustracje)
Teczka zawierająca wydruk stron internetowych na temat odzyskania niepodległości, symboli narodowych
Sztalugi z wyeksponowanym zdjęciem i przemówieniem Józefa Piłsudskiego, przykładami wierszy dotyczących tęsknoty Polaków za wolną ojczyzną, historią symboli narodowych
Nastrojowa poezja i muzyka
Wiązanka pieśni i wierszy patriotycznych oraz tekstów publicystycznych, przemówień, rozkazów związanych z 11 listopada 1918 r.
.Gawęda p. Kazimierza Gapskiego:
wspomnienia z lat szkolnych
recytowanie wierszy napisanych przez siebie
przebyty szlak bojowy
ordery i odznaczenia
Projekt edukacyjny dla kl. III gimnazjum Osiem wieków naszego miasta